Mýtus: Káva dehydruje

Káva nie je močopudná
 

Mýtus hovorí, že káva je dehydruje.

Zlé jazyky ďalej tvrdia, že káva je močopudná (je diuretikum) a navyše pitie kávy sa neráta do denného pitného režimu.

Zástancovia tohto mýtu zvyknú odkazovať na jednu skoro sto rokov starú štúdiu, ktorej hlavným nedostatkom bol veľmi nízky počet účastníkov (skúmali troch ľudí).

Mýtus zrejme vznikol preto, že veľké dávky kofeínu zvyšujú prítok krvi do ľadvín a potláčajú vstrebávanie sodíka, čo by malo vysvetľovať močopudný účinok. Presný mechanizmus ale nie je známy.

Štúdie potvrdili, že pitie kávy v rozumnom množstve (do 6 šálok kávy denne) predstavuje rovnakú hydratáciu organizmu ako voda (1).

Ak aj zvyknete piť po celý deň kávu ako hlavný zdroj tekutín, tak kofeín nemá žiadny vplyv na stav hydratácie nášho organizmu (2). To znamená, že káva nemá pre pravidelných konzumentov močopudné účinky, ako sa o nej hovorí.

Veľmi mierne diuretické účinky príležitostného pitia kávy sa vyskytujú len u ľudí, ktorí bežne nepijú kávu. Pre pravidelných kávičkárov to neplatí vôbec.

Káva vo vyššom množstve však môže spôsobovať nervozitu, takže piť kávu ako hlavný zdroj tekutín asi nie je ten najlepší nápad. Najlepšia je obyčajná voda.

Záver

Pitie kávy nás neodvodňuje, ani kvôli káve nechodíme častejšie na WC. Množstvo kávy, ktoré vypijete, si pokojne zarátajte do denného pitného režimu. Ak sa rozhodnete pre pohár vody namiesto šálky kávy, z hľadiska pitného režimu v tom nebude žiadny rozdiel.

Zdroje:

  1. No Evidence of Dehydration with Moderate Daily Coffee Intake: A Counterbalanced Cross-Over Study in a Free-Living Population
  2. American College of Sports Medicine, Roundtable on Hydration and Physical Activity: Consensus Statements
  3. Coffee Myth-Busting: Cup Of Joe May Help Hydration And Memory
  4. Do coffee and tea really dehydrate us?
  5. The Claim: Caffeine Causes Dehydration
  6. Myth buster: caffeine does not exhibit a diuretic effect during exercise performance
Značky: diuretikum, hydratácia, káva, kofeín, pitný režim,