Mýtus: Užívanie vitamínu C zabráni prechladnutiu

vitamin-c
 

Mnoho ľudí verí, že pravidelné užívanie vitamínu C ich ochráni pred prechladnutím či chrípkou. V skutočnosti vitamín C nemá preventívne účinky v boji proti prechladnutiu.

Mýtus vznikol pravdepodobne v 70-tych rokoch, keď nositeľ Nobelovej ceny Linus Pauling vo svojej knihe odporučil ľuďom užívať denne 1000mg vitamínu C ako prostriedok proti prechladnutiu.

Od tých čias bolo vykonaných mnoho štúdií, ktoré sa pozreli na preventívne účinky vitamínu C pri nádche, prechladnutí alebo chrípke.

Vitamín C ako prevencia pred nádchou a prechladnutím

Napríklad veľká štúdia H. Hemila skúmala 29 klinických štúdií, ktoré spolu zahŕňali vyše 11 tisíc účastníkov. Výsledkom je poznatok, že pravidelné užívanie zvýšených dávok vitamínu C (denne 200mg a viac) nemá pre bežných ľudí žiadny vplyv na prevenciu proti prechladnutiu. Zistilo sa ale, že pravidelné užívanie vitamínu C pomáha v prevencii istej obmedzenej skupine – ide o extrémnych športovcov, napríklad  maratónskych bežcov, či vrcholových lyžiarov alebo fyzicky náročné povolania ako napríklad profesionálni vojaci vo výcviku.

Vitamín C je fajn, ale len v malých dávkach

Vitamín C má neodškriepiteľné pozitívne účinky na naše zdravie aj pri každodennom príjme, no len v malých dávkach. Denná odporúčaná dávka vitamínu C je 60mg. Na toto množstvo nám stačí bežné jedlo a nápoje (ovocie, zelenina) a zdravý človek nepotrebuje dopĺňať vitamín C výživovými doplnkami v tabletkách. Z bežného ovocia je najviac vitamínu v jahodách, pomarančoch, kiwi, čučoriedkach a v grapefruite. Dennú dávku vitamínu C pokryjeme napríklad jedným pohárom čerstvého pomarančového džúsu (cca dvojdecový pohár džúsu obsahuje 160% dennej doporučenej dávky vitamínu C).

Vysoké dávky vitamínu C na zmiernenie pprechladnutia

Čo sa týka užívania vysokých dávok vitamínu C až potom, čo prepuknú príznaky prechladnutia, výsledky sú zatiaľ nejasné. Niektoré štúdie potvrdili istý malý efekt  – skrátenie trvania prechladnutia u dospelých o 8 percent a u detí o 13%. To v praxi znamená, že vitamín C by vám mohol týždňové prechladnutie skrátiť o cca 13 hodín. Štúdie ale nie sú jednotné a nie je známy ani mechanizmus fungovania.

S „céčkom“ to však netreba preháňať. Aj keď si telo bez problémov poradí aj s vysokými dávkami vitamínu C, denný zvýšený príjem by nemal prekročiť 200-500mg. Pri 3 000mg denného príjmu vitamínu C sa môžu objaviť vedľajšie účinky, z ktorých najčastejším je hnačka, prípadne bolesti brucha alebo nevoľnosť.

Záver

Ak teda preventívne užívate vitamín C s očakávaním, že neprechladnete, je to zbytočné. Jedine ak sa chystáte na maratónsky beh okolo polárneho kruhu :)

Ak ste už prechladli, doprajte si pokojne dávku „céčka“. Nijako Vám to neuškodí a je možné, že vám to o čosi skráti nepríjemné príznaky. Netreba to preháňať, odporúča sa 200-500mg.

Zdroje:

  1. Cold comfort: vitamin C myth exposed
  2. Hemilä H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database of Systematic Reviews 2013, Issue 1. Art. No.: CD000980. DOI: 10.1002/14651858.CD000980.
  3. The myth of Vitamin C and the common cold
  4. Effects of ascorbic acid on the common cold. An evaluation of the evidence.
  5. The Vitamin C Myth
  6. Nutrition facts: Orange juice, raw
  7. Cold and flu season: a guide to home remedies and the placebo effect
  8. Sú umelé vitamíny iba šmejdy z lekárne?
Značky: C vitamín, céčko, kyselina askorbová, kyselina L-askorbová, megacéčko, vitamín C,